اصطلاحات سئو که باید حتما بدانید + ویدیوی آموزشی ❤️

راهنمای مطالعه:

 

 

اصطلاحات مهم سئو که حتما باید بدانید

اگر می‌خواهید به عنوان یک سئوکار یا یک وبمستر موفق مشغول به کار شوید، اولین کار این است که با اصطلاحات و واژه‌های مهم و کاربردی در حوزه کاری خود آشنا باشید، بنابراین در جلسه چهارم دوره آموزش سئو وبکیما تصمیم گرفتیم تا مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین اصطلاحات در حوزه سئو را بررسی کنیم.

در این جلسه با اصطلاحات مهم سئو آشنا می‌شوید، توصیه می‌کنیم حداقل یک بار ویدیوی این جلسه را تا انتها مشاهده کنید و محتوای این جلسه را حتما مطالعه کنید، همچنین نسخه PDF این مقاله را که در انتهای همین صفحه قرار دارد، به صورت رایگان دانلود کنید و هر جا که با یک واژه ناآشنا روبرو شدید به آن مراجعه کنید و توضیحات آن واژه را مطالعه کنید، بنابراین تا انتهای این جلسه همراه آکادمی وبکیما باشید.

بازاریابی موتورهای جستجو – SEM

Search Engine Marketing یا بازاریابی موتورهای جستجو، مفهوم SEM بسیار گسترده‌تر از SEO است و در حقیقت SEO یکی از زیر مجموعه‌های SEM است، بازاریابی موتورهای جستجو شامل تمام راه‌های جذب مخاطب از طریق موتورهای جستجو می‌شود و یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن تبلیغات است، توجه داشته باشید که معمولا در بحث جذب مخاطبان یک وب سایت ابتدا روی SEO کار کنید بعد از آن سراغ SEM بروید.

بهینه سازی برای موتورهای جستجو – SEO

بهینه سازی برای موتورهای جستجو - SEO

SEO یا Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی یک وب سایت برای موتورهای جستجو است، اگر مقاله سئو چیست از وبکیما را کامل مطالعه کرده باشید قطعا با مفهوم سئو آشنایی دارید، اما به صورت خلاصه: به تمام فرآیندهایی که برای کسب رتبه‌های برتر یک وب سایت در موتورهای جستجو انجام می‌شود SEO یا به فارسی سئو می گوییم.

سئو کلاه سیاه – Black Hat SEO

سئو کلاه سیاه چیست ؟

سئو کلاه سیاه، همان بهینه سازی برای موتورهای جستجو از راه‌های غیر قانونی است، در تکنیک‌های سئو کلاه سیاه هیچ‌ توجهی به تجربه کاربری نمی‌شود و صرفا هدف کسب جایگاه‌های برتر در گوگل است، البته رتبه‌هایی که توسط تکنیک‌های سئو کلاه سیاه کسب می‌شوند به هیچ عنوان پایدار نیستند و دیر یا زود وب سایت خاطی با جریمه‌های سنگین گوگل به قعر نتایج جستجو سقوط خواهد کرد.

سئو کلاه سفید – White Hat SEO

سئو کلاه سقید چیست ؟

سئو کلاه سفید دقیقا برعکس سئو کلاه سیاه است، افرادی که تمام قوانین گوگل را برای بهینه سازی سایت خود رعایت می کنند و هیچ ترفند کلاه سیاهی را برای بهبود رتبه سایت خود استفاده نمی کنند، در واقع سئو کلاه سفید انجام می‌دهند، یک سایت تازه تاسیس با سئو کلاه سفید، کار بسیار سخت و طاقت فرسایی در پیش دارد، اما در بلند مدت قطعا نتیجه‌های قابل توجهی را کسب خواهد کرد.

سئو کلاه خاکستری – Gray Hat SEO

سئو کلاه خاکستری چیست ؟

سئو کلاه خاکستری یک چیزی بین سئو کلاه سیاه و کلاه سفید است، در حقیقت بخواهیم خیلی ساده سئو کلاه خاکستری را توضیح دهیم می توانیم بگوییم: زمانی‌ که یک سئوکار تمام وب سایتش را بر مبنای سئو کلاه سفید بهینه کرده است، اما از برخی تکنیک‌های سئو کلاه سیاه که هنوز گوگل توانایی تشخیص آن‌ها را ندارد در کنار سئو کلاه سفید استفاده می‌کند، در واقع از تکنیک سئو کلاه خاکستری استفاده کرده است، تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری بسیار زیاد است که سعی می‌کنیم در جلسات مختلف آموزش سئو وبکیما آن‌ها را بررسی کنیم.

سئو محلی – Local SEO

سئو محلی - Local SEO

اگر کسب‌و‌کار اینترنتی شما به یک محله خاص وابسته باشد، برای مثال شما یک رستوران در منطقه ونک تهران دارید، این رستوران شما دارای یک وب سایت نیز هست، شما می‌توانید با سئو محلی یا Local SEO مشتریانی که در نزدیکی شما نیاز به خدمات‌تان دارند را جذب کنید.

یعنی اگر شخصی در نزدیکی رستوران شما در گوگل جستجو کند: “نزدیک‌ترین رستوران” یا “رستوران‌های ونک” وب سایت شما اگر سئو محلی خوبی داشته باشد، در صفحه اول نتایج جستجو قرار خواهد گرفت.

متن جایگزین تصویر – Alt Text

متن جایگزین تصویر یا به انگلیسی Alternative Text، متنی است که برای توصیف تصویر به کار می‌رود، در سیستم مدیریت محتوای وردپرس زمانی که شما یک تصویر را آپلود می‌کنید، می‌توانید برای آن یک متن جایگزین هم بنویسید، حال اگر کاربر شما سرعت اینترنتش پایین باشد یا به هر دلیلی دیگر تصاویر لود نشود به جای تصاویر متن جایگزین آن‌ها نمایش داده می‌شود.

متن جایگزین تصویر - Alt Text
متن جایگزین تصویر – Alt Text

همچنین گوگل تصاویر را با استفاده از متن جایگزین آن‌ها دسته‌بندی و ایندکس می‌کند و بهتر است که برای هر تصویری که در وب سایت استفاده می‌کنید حتما یک متن جایگزین مناسب هم قرار دهید.

عبارت کلیدی با نام برند – Branded Keyword

هر عبارتی که همراه با نام برند باشد، Branded Keyword یا به فارسی عبارت کلیدی با نام برند نام دارد. برای مثال “آموزش سئو” یک عبارت کلیدی است و “آموزش سئو وبکیما” یک برند کیورد است.

مزرعه محتوا – Content Farm

مزرعه محتوا چیست؟
مزرعه محتوا چیست؟

مزرعه محتوا یکی از تکنیک‌های قدیمی سئو کلاه سیاه است که در آن مدیر وب سایت فریلنسرهای زیادی را استخدام می‌کرد تا آن‌ها محتواهای بسیار کوتاه و با کیفیت پایینی را به صورت گسترده در وب سایت منتشر کنند، سپس در این محتواهای بی‌ارزش شروع به لینک سازی‌های مخرب می‌کرد، البته گاهی اوقات این کار توسط ربات هم انجام می‌شد، هم اکنون اگر از تکنیک Content Farm استفاده کنید، بدون شک با جریمه‌های سنگین گوگل روبرو خواهید شد.

محتوا پادشاه است – Content Is King

محتوا پادشاه است

اصطلاح محتوا پادشاه است معمولا در دوره‌ها و سمینارهای آموزش سئو بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این معناست که در دنیای کسب‌وکار اینترنتی محتوای عالی و درجه یک حرف اول و آخر را می‌زند و هر کسب‌وکاری که می‌خواهد موفق باشد باید از همان ابتدای کار یک استراتژی دقیق و منظم برای تولید و انتشار محتوای کاربرپسند و درجه یک داشته باشد.

نرخ تبدیل – Conversion Rate

بزارید نرخ تبدیل یا Conversion Rate را با یک مثال توضیح دهیم، فرض کنید یک وب سایت فروشگاهی دارید که به صورت ماهیانه 10هزار بازدید کننده دارد، شما با سیستم بازاریابی و مارکتینگ که در سایت خود پیاده کرده‌اید به صورت میانگین در هر ماه از این 10هزار بازدید کننده 100 فروش را ثبت می‌کنید.

نرخ تبدیل - Conversion Rate
نرخ تبدیل – Conversion Rate چیست؟

حال برای محاسبه نرخ تبدیل باید 100 فروش را بر 10هزار بازدید کننده تقسیم کنید که می‌شود 0.01 حال عدد بدست آمده را در 100 ضرب می کنیم که حاصل آن می‌شود عدد 1، در واقع نرخ تبدیل این وب سایت در ماه به صورت میانگین 1 درصد است. هر چه نرخ تبدیل یک وب سایت بزرگ‌تر باشد آن وب سایت موفق‌تر عمل کرده است.

نرخ کلیک – CTR

نرخ کلیک یا CTR مخفف عبارت Click Through Rate یا در فارسی نرخ کلیک کاربران است، فرض کنید عبارت “آموزش وردپرس” در هر روز 100 بار در گوگل جستجو می‌شود و وب سایت وبکیما هم در صفحه اول نتایج جستجو قرار دارد، از این 100 باری که سایت وبکیما در نتایج جستجو دیده شده، 30 بار روی آن کلیک شده است.

حال عدد 30 را تقسیم بر 100 بازدید می کنیم و حاصل که عدد 0.3 است را در 100 ضرب می‌کنیم حاصل عدد 30 است و این یعنی اینکه نرخ کلیک سایت وبکیما در عبارت “آموزش وردپرس” 30٪ است، بهبود نرخ کلیک یکی از مهم‌ترین مباحث در سئو است که در آموزش‌های سئو وبکیما قطعا به آن خواهیم پرداخت.

بک لینک
بک لینک

هر لینکی که از دیگر وب سایت‌ها دریافت کنید، در واقع بک لینک دریافت کرده‌اید، و هر لینکی که به دیگر وب سایت‌ها بدهید، در حقیقت به آن سایت‌ها بک لینک داده‌اید.

محتوای تکراری – Duplicate Content

محتوای تکراری - Duplicate Content
محتوای تکراری یا Duplicate Content چیست؟

Duplicate Content یا به فارسی محتوای کپی یا تکراری، به محتوا‌هایی گفته می‌شود که از دیگر وب سایت‌ها کپی شده و در وب سایت شما قرار می‌گیرد، یا می‌توان گفت که هر محتوایی که در سطح وب با بیشتر از یک URL دیده شود، محتوای تکراری نام دارد. محتوای کپی فقط این نیست که یک محتوا را از سایت دیگر کپی کنیم، گاهی اوقات ممکن است در داخل سایت هم ۲ صفحه تکراری وجود داشته باشد، در این صورت هم Duplicate Content اتفاق افتاده است و باید با ترفندهای سئو این مشکل را برطرف کرد.

زمان ماندگاری – Dwell Time

شما عبارت “آموزش سئو وبکیما” را در گوگل جستجو می‌کنید و روی لینک صفحه آموزش سئو وبکیما کلیک می‌کنید، از لحظه‌ای که وارد وب سایت می‌شوید تا لحظه‌ای که مجددا به صفحه نتایج جستجو باز می‌گردید را زمان ماندگاری یا Dwell Time می‌گویند. هر چقدر این زمان ماندگاری بیشتر باشد، گوگل متوجه می‌شود که میزان رضایت کاربر از آن صفحه بیشتر بوده و یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل دقیقا بر همین اساس است.

محتوای همیشه سبز – Evergreen Content

همان‌طور که از نام محتوای همیشه سبز پیداست، این مفهوم به محتواهایی اشاره می‌کند که همیشه یا در یک بازه زمانی طولانی توسط مخاطبان قابل استفاده باشند، یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در ساخت محتوای همیشه سبز رعایت کنید این است که در محتوای خود از تاریخ استفاده نکنید.

به‌روزرسانی در هسته الگوریتم گوگل – Google Core Update

به‌روزرسانی در هسته الگوریتم گوگل - Google Core Update

گوگل همواره در حال بهبود نتایج موتور جستجوی خود است و همیشه سعی می‌کند بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را به کاربران خود نمایش دهد، در همین راستا هر ساله هسته اصلی موتور جستجوی خود را به‌روزرسانی می‌کند که این به‌روزرسانی‌ها، Google Core Update یا به فارسی به‌روزرسانی در هسته الگوریتم گوگل نام دارد.

ایندکس – Index

موتورهای جستجو نظیر گوگل هرگاه با یک صفحه جدیدی در اینترنت روبرو می‌شوند یک نسخه از آن را در دیتابیس خود ذخیره می‌کنند تا بعدا از آن برای رتبه‌بندی آن صفحه در عبارات کلیدی مرتبط استفاده کنند. به این فرآیند ذخیره سازی صفحات در دیتابیس موتورهای جستجو ایندکس می گویند.

حذف از ایندکس – De-index

صفحاتی که از نتایج گوگل حذف می‌شوند در حقیقت De-index می‌شوند، حال این De-index ممکن است توسط خود شما انجام شود یا خود گوگل برخی از صفحات سایت شما را بنا به دلایلی De-index کند.

ایندکس نشود – No-index

No-index یک تگ است که می‌توان در صفحات وب سایت از آن استفاده کرد تا گوگل آن صفحه به‌خصوص را ایندکس نکند، گاهی اوقات ممکن است بنا به دلایلی می‌خواهیم که یکی از صفحات وب سایت‌مان در گوگل ایندکس نشود بنابراین می‌توانیم با استفاده از این تگ به‌ سادگی این کار را انجام دهیم.

صفحه فرود – Landing Page

صفحه فرود یا لندینگ پیج یک صفحه از وب سایت است که برای هدفی مشخص طراحی و ساخته می‌شود، برای مثال در جشنواره‌های فروش از صفحات لندینگ استفاده می‌شود، مثلا در جشنواره فروش عید نوروز می‌توانیم یک صفحه فرود طراحی کنیم که مخصوص فروش محصولات در همان عید نوروز خاص است.

صفحات فرود یک هدف کاملا مشخصی را دنبال می‌کنند، برای مثال برخی از صفحات فرود برای جمع آوری اطلاعات کاربران طراحی می‌شوند (صفحاتی که در ازای یک پاداش ایمیل یا شماره موبایل کاربر را دریافت می‌کند) یا برخی از صفحات فرود فقط مخصوص یک جشنواره خاص طراحی می‌شوند، حتی برخی از تبلیعات‌های کلیکی مستقیم کاربران را به یک صفحه فرود هدایت می‌کنند.

کلمات کلیدی طولانی – Long Tail Keywords

منظور از کلمات کلیدی طولانی این است که به جای اینکه یک صفحه را برای یک عبارت خیلی کلی مثلا “آموزش فتوشاپ” سئو کنیم، برای عبارت “آموزش فتوشاپ برای دانشجویان رشته گرافیک” سئو کنیم، در این حالت تعداد سرچ بسیار کمتر است اما همان تعداد کم که از طریق این عبارت وارد سایت ما می‌شوند، احتمال اینکه به مشتری ما تبدیل شوند بسیار بیشتر است.

ارتباط معنایی پنهان کلمات – LSI

LSI مخفف عبارت latent semantic indexing است و به فارسی ارتباط معنایی پنهان کلمات خوانده می‌شود، زمانی که گوگل یک صفحه را ایندکس می‌کند تمام عبارات و کلمات استفاده شده در آن محتوا را به دقت بررسی می‌کند تا بتواند تمام روابط آن محتوا را درک کند.

برای مثال اگر شما در عبارت “آموزش وردپرس” رتبه اول باشید، در عباراتی همچون “طراحی سایت بدون کدنویسی” یا “طراحی سایت با وردپرس” هم حتما جایگاه خوبی را کسب خواهید کرد، چون گوگل رابطه معنایی پنهان این عبارات را بررسی می‌کند.

سئو منفی – Negative SEO

اگر شخصی به غیر از خود شما روی سایت‌تان عملیات‌های سئو کلاه سیاه را طوری انجام دهد که باعث کاهش رتبه سایت شما در نتایج گوگل شود، در واقع روی سایت شما سئو منفی یا Negative SEO انجام شده است، فقط یادتان باشد که اگر خودتان یک تکنیک سئو کلاه سیاه انجام دهید که باعث افت سئو سایت‌تان شود، این را سئو منفی نمی‌گوییم،زمانی نام این عمل سئو منفی است که توسط فردی به غیر از مدیر سایت انجام شود.

ریچ اسنیپت – Rich Snippet

ریچ اسنیپت های ویدیویی در جستجوی گوگل
نمونه‌ای از ریچ اسنیپت‌های ویدیویی گوگل

به دیتاهای اضافه‌ای که برای درک بهتر موتورهای جستجو در یک صفحه از سایت قرار می‌گیرد، ریچ اسنیپت یا Rich Snippet می‌گوییم. برای مثال امتیازهای ستاره ای یک نوع ریچ اسنیپت می باشد.

هدف جستجو کاربر – Search Intent

یکی از جدیدترین اصطلاحات سئو همین اصطلاح هدف جستجو کاربر یا Search Intent است، به صورت خیلی خلاصه: هدف جستجو کاربر یعنی اینکه به‌جای این که برای موتورهای جستجو محتوا تولید کنیم، هدف و نیاز کاربر خود را بسنجیم و بر مبنای آن تولید محتوای خود را انجام دهیم، توجه داشته باشید که گوگل در نهایت به همین سمت پیش می‌رود، یعنی گوگل هر چقدر هوشمند‌تر می‌شود، رضایت کاربر بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

صفحه نتایج جستجو – SERP

زمانی که شما در گوگل یک عبارت را جستجو می‌کنید، گوگل به شما لیستی از نتایج جستجو را نمایش می‌دهد، دقیقا به همان صفحه‌ای که نتایج جستجو را مشاهده می‌کنید، صفحه نتایج جستجو یا Search Engine Results Page گفته می‌شود.

انکر تکست – Anchor text

یک لینک شامل ۲ بخش مهم است، بخش اول همان URL است و بخش دوم آن، همان عبارتی است که توسط آن لینک داده شده است، دقیقا به همان عبارت انکر تکست گفته می‌شود.

نوفالو – NoFollow

لینک‌هایی که به یک سایت داده می‌شود می‌تواند حالت‌های مختلفی داشته باشد که یکی از این موارد لینک‌های نوفالو است، در واقع با اضافه کردن rel=nofollow به ساختار HTML لینک به ربات‌های گوگل می‌گوییم که لینک مورد نظر را دنبال نکند و آن را نادیده بگیرد و از صفحه مرجع اعتباری به آن لینک منتقل نشود. در وردپرس افزونه‌هایی برای انجام این کار هستند که در مقاله آموزش نوفالو کردن لینک‌ها در وردپرس به آن پرداخته‌ایم و شما برای نوفالو کردن لینک‌های خارجی سایت‌تان می‌توانید از آن استفاده کنید.

متا تگ – Meta Tags

در هر صفحه HTML متا تگ‌هایی برای درک بهتر موتورهای جستجو از آن صفحه قرار می‌گیرند، متا تگ‌ها به صورت <meta> نوشته می‌شوند و شامل اطلاعات اضافه‌ای برای درک بهتر موتورهای جستجو هستند، توجه کنید که این دیتاها توسط کاربران وب سایت‌ها قابل مشاهده نیستند.

تگ عنوان – Title Tag

در صفحه نتایج جستجو متنی که از همه بزرگ‌تر است تگ عنوان نامیده می‌شود، این تگ در وب سایت شما توسط افزونه‌های سئو قابل مدیریت است. فقط بدانید که تگ عنوان با تگ H1 کاملا متفاوت است، ولی در 90 درصد اوقات این 2 در صفحات یکی هستند که البته ایراد خاصی هم ندارد، اما به عنوان یک سئوکار حرفه‌ای می‌توانید از تگ عنوان برای افزایش نرخ CTR استفاده کنید در حالیه تگ H1 این قابیلت را ندارد.

چگالی کلمه کلیدی – Keyword Density

به تعداد عبارت کلیدی استفاده شده در یک محتوا نسبت به تعداد کلمات کلی محتوا چگالی کلمه کلیدی یا به انگلیسی Keyword Density می گویند، برای مثال اگر یک محتوا با 2 هزار کلمه دارید که 30 بار عبارت کلیدی هدف خود را در آن به‌کار برده‌اید، چگالی کلمه کلیدی شما در آن محتوا می‌شود => 100 × (30/2000) = 1.5

تکرار کلمه کلیدی – keyword stuffing

keyword stuffing یکی از تکنیک‌های کلاه سیاه منقضی شده برای کسب جایگاه برتر گوگل با استفاده بیش از حد از عبارت کلیدی در یک محتوا است، برای مثال شما یک مقاله را می‌خواهید برای عبارت “آموزش فتوشاپ” سئو کنید و می‌خواهید از تکنیک تکرار کلمه کلیدی استفاده کنید، بنابراین در یک مقاله 2 هزار کلمه ای بیشتر از 300 بار از عبارت کلیدی خود استفاده می‌کنید! حال این استفاده می‌تواند به هر شکلی باشد، مثلا در متن جایگزین تصاویر یا در عنوان‌ها و …

در حال حاضر اگر در یک محتوا بیش از حد از تکنیک تکرار کلمه کلیدی استفاده کنید، بدون شک محتوای شما نه تنها رتبه خوبی نخواهد گرفت، بلکه حتی ممکن است با جریمه‌های گوگل هم روبرو شوید.

Robots.txt

Robots.txt همان‌طور که نام آن پیداست یک فایل TXT است که در روت اصلی سایت قرار دارد و با استفاده از آن می‌توان نحوه ایندکس کردن صفحات مختلف را به موتورهای جستجو را مدیریت کرد، در حقیقت با استفاده از این فایل می‌توانیم خیلی ساده به گوگل بگوییم که فلان صفحه از سایت را اصلا ایندکس نکند.

تگ کنونیکال – Canonical Tag

تگ کنونیکال یک تگ HTML از نوع link است که با استفاده از آن می‌توانیم به گوگل بفهمانیم که از بین 10 صفحه سایت ما که مشابه یکدیگر هستند کدام یک صفحه اصلی است.

نمونه ای از تگ کنونیکال
نمونه ای از تگ کنونیکال

برای مثال در برخی از وب سایت‌ها در یک مقاله بیشتر از 500 نظر ثبت شده است و مدیر وب سایت برای آن‌که سرعت سایت با مشکل مواجه نشود مجبور است که دیدگاه‌ها را صفحه‌بندی کند، بنابرانین ممکن است گاهی یک مقاله بیش‌تر از 10 صفحه ایجاد کند.

بنابراین با تگ کنونیکال به گوگل می‌گوییم که مقاله اصلی کدام است تا بحث محتوای تکراری در سایت به وجود نیاید، سیستم مدیریت محتوای وردپرس به صورت پیشفرض خودش این موارد را مدیریت می‌کند و نیازی به دخالت از سمت مدیر سایت ندارد.

ابزار موز – Moz Bar

نمونه ابزار موز - Moz Bar
نمونه ابزار موز – Moz Bar

وب سایت Moz.com یک ابزار برای دادن امتیاز به وب سایت‌ها طراحی کرده است که نام آن ابزار موز یا موز بار است، استفاده از این ابزار به صورت خیلی محدود رایگان است اما نسخه پریمیوم آن اطلاعات بسیار کاربردی در رابطه با وب سایت‌ها در اختیار ما قرار می‌دهد که می‌توانیم از این اطلاعات برای سئو وب ‌سایت خودمان استفاده کنیم.

سرچ کنسول – Search Console

سرچ کنسول یا نام قدیمی‌تر آن وبمستر تولز یکی از مهم‌ترین ابزارها برای وبمسترهاست که با استفاده از آن تمام اطلاعات مورد نیاز برای بهینه سازی و سئو سایت‌ را در اختیار شما قرار می‌دهد، این ابزار متعلق به شرکت گوگل است و هر وب سایتی باید حتما از این ابزار برای بهبود سئوی سایت استفاده کند.

گوگل آنالیتیکس – Google Analytics

گوگل آنالیتیکس هم یکی دیگر از بهترین ابزارها برای مدیریت و واکاوی اطلاعات وب سایت‌ها به‌کار می‌رود، این ابزار هم توسط گوگل توسعه داده شده و به صورت رایگان برای استفاده مدیران وب سایت‌ها قرار داده شده است تا با اطلاعاتی که به ما می‌دهد بتوانیم نقاط قوت و ضعف سایت خود را شناسایی کنیم و برای بهبود سایت خود برنامه‌ریزی کنیم.

تبلیغات گوگل – ADS

نمونه ای از تبلیغات گوگل - ADS
نمونه ای از تبلیغات گوگل – ADS

تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز یا گوگل ادز، سیستم تبلیغاتی شرکت گوگل است که یکی از معروف‌ترین نوع آن تبلیغات در موتور جستجوی گوگل است، به این صورت است که شما در سیستم ادوردز گوگل کلمات حوزه کاری خود را وارد می‌کنید و انتخاب می‌کنید که در جستجوی کدام عبارات، تبلیغات شما نمایش داده شود، و به ازای هر کلیک روی تبلیغات‌تان باید مبلغی مشخص را به گوگل پرداخت کنید.

جریمه گوگل – Google Penalty

گوگل پنالتی یا جریمه‌های گوگل، مجازات گوگل برای وب سایت‌های خاطی است، در واقع هر وب سایتی که بخواهد موتور جستجوی گوگل را دور بزند و از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده کند، اگر گوگل متوجه شود، قطعا آن وب سایت را جریمه خواهد کرد.

قبلا جریمه گوگل شامل کل یک وب سایت می‌شد، یعنی اگر یک سایت خطا می‌کرد کل وب سایت جریمه می‌شد و از نتایج گوگل حذف می‌شد، اما امروزه جریمه شامل یک صفحه یا یک عبارت کلیدی است، یعنی اگر شما در یک عبارت کلیدی خاص گوگل را دور بزنید فقط در همان عبارت پنالتی می‌شوید.

لینک سازی شبکه‌ای – PBN

PBN چیست؟
PBN چیست؟

به مجموعه وب سایت‌هایی که از طریق لینک‌سازی به هم مرتبط می‌شوند و در نهایت برای بالا‌بردن رتبه یک وب سایت مشخص در گوگل به آن لینک می‌دهند، لینک سازی شبکه‌ای یا PBN می‌گویند، PBN یکی از معروف‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است که گوگل مشخصا استفاده از آن را منع کرده است.

به تمامی کارهایی که برای گرفتن بک لینک برای یک صفحه از یک وب سایت انجام می‌شود، لینک سازی یا به انگلیسی Link Building (لینک بیلدینگ) می‌گویند. لینک سازی یکی از مهم‌ترین عملیات‌های سئو خارجی محسوب می‌شود.

AMP

AMP یا Accelerated Moblie Pages یک تکنولوژی برای بهبود سرعت لود صفحات وب سایت در نسخه موبایل است که از فوریه 2016 جزو یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی وب سایت‌ها قرار گرفت. با استفاده از AMP می‌توانید سرعت لود صفحات سایت‌تان را در موبایل به صورت چشم‌گیری افزایش دهید.

نرخ پرش – Bounce Rate

Bounce Rate یا نرخ خروج یا نرخ پرش یکی از مهم‌ترین مفاهیم در سئو است، نرخ پرش در شرایط وسایت‌های مختلف می‌تواند معنای متفاوتی داشته باشد، اما به طور کلی نسبت تعداد افرادی که وارد یک صفحه از سایت می‌شوند، به افرادی که بدون هیچ کلیک یا گذراندن زمانی مناسبی سایت را ترک کنند، بانس ریت می گویند.

ایمپرشن – Impressions

هر بار که یکی از لینک‌های یک وب سایت توسط کاربری در صفحه نتایج گوگل دیده شود در حقیقت یک impression برای آن سایت ثبت شده است، برای مثال اگر شما هم اکنون عبارت “طراحی لوگو رایگان” را در گوگل جستجو کنید، برای 10 وب سایتی که در صفحه اول گوگل هستند یک ایمپرشن ثبت کرده‌اید.

زمان ماندن در سایت – TIME ON SITE

زمان ماندن در سایت یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای سئو است و منظور این است که یک کاربر از لحظه ورود به سایت شما چه مقدار زمان را در سایت شما صرف می‌کند، فرقی نمی کند که کاربر در کدام یک از صفحات سایت است، همچنین TIME ON SITE با Dwell Time کاملا متفاوت است.

ریدایرکت – Redirect

گاهی اوقات ممکن است که مدیر وب سایت مجبور به حذف یک یا چندتا از صفحات سایت شود، حال این صفحات در گوگل ایندکس شده‌اند و کاربران از طریق این صفحات وارد وب سایت می‌شوند، در حالت عادی اگر این صفحات حذف شود، کاربر بعد از کلیک روی نتیجه وب سایت در گوگل وارد صفحه‌ای با خطای 404 می‌شود و همین موضوع باعث نارضایتی کاربر و بازگشت سریع آن به گوگل و ثبت امتیاز منفی برای آن سایت است، حال از راهکار ریدایرکت یا Redirect استفاده می‌شود تا صفحاتی که به هر شکلی حذف شده‌اند را به صفحات جایگزین هدایت کنیم، تا کاربران با خطای 404 مواجه نشوند.

خرده نان – Breadcrumb

نمونه Breadcrumb

به لینک‌های راهنمایی که در بالای برخی صفحات قرار دارند Breadcrumb یا خرده نان یا مسیر راهنما می گویند، معمولا Breadcrumbها باعث بهبود تجربه کاربری می‌شوند، بنابراین به بهبود سئوی سایت کمک می‌کنند.

هر لینکی که صفحه آن پاک شده یا به هر نحوی در دسترس نباشد، و کاربر با خطاهایی مثل 404، 403، 500 و … روبرو شود، لینک شکسته نامیده می‌شود. لینک‌های شکسته باعث افت سئوی وب سایت‌ها می‌شوند و باید هر چه سریع‌تر با لینک‌های سالم جایگزین شوند.

جمع بندی

توجه کنید که اصطلاحات سئو بسیار زیاد هستند و ما در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین و کاربردی‌ترین واژه‌های سئو را بررسی کنیم، بنابراین از شما دعوت می‌کنیم اگر اصطلاحی را می‌شناسید که مهم و کاربردی است و ما در این مقاله به آن نپرداختیم، شما در بخش نظرات برای ما و دیگر کاربران وبکیما آن را بنویسید و یک چند خط هم برای آن توضیح بدهید.

امیدواریم که این مقاله مورد پسند شما قرار گرفته باشد، و در آخر ممنون از شما که مثل همیشه تا انتهای مقاله همراه ما بودید 😉

دانلود کتاب اصطلاحات سئو

اگر الان وقت مطالعه این مقاله را ندارید می توانید نسخه PDF این مقاله را دانلود کنید و هر زمانیکه فرصت کردید حتما آن را مطالعه کنید، برای دانلود روی دکمه زیر کلیک کنید:

لینک منبع: https://webkima.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

86 − 80 =

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...