ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ + اینفوگرافیک دقیق ساختار و نقش های مهم ✔️

با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.

ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ متشکل از چندین متخصص دیجیتال مارکتینگ است که توسط یک رئیس مدیر بازاریابی دیجیتال هدایت می شوند. متخصصان دیجیتال ممکن است شامل متخصصان سئو، مدیران رسانه های اجتماعی و متخصصان بازاریابی عملکردی باشند.

نقش های اصلی آن ها ممکن است شامل افسران ارشد دیجیتال، مدیران بازاریابی دیجیتال و مدیران بازاریابی دیجیتال باشد.  با این حال، تحول در دیجیتال مارکتینگ یک شبه رخ نمی دهد. برای رسیدن به آن یک سری مراحل وجود دارد که باید طی شود و عامل مهم در آن کارکنان است که می تواند موجب رشد یا عدم رشد مجموعه شود.

اینفوگرافیک نقش های اساسی در ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ

در ادامه، مطالب زیر مورد بررسی قرار می گیرند:

نکات موثر در رابطه با ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ

نقش اساسی در یک تیم بازاریابی دیجیتال

ایجاد ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ

ساختار تیم بازاریابی دیجیتال برای شرکت های کوچک

ساختار تیم بازاریابی دیجیتال برای شرکت های متوسط

ساختار تیم بازاریابی دیجیتال برای MNC ها

بررسی عملکرد در ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ در شرکت های مختلف

تیم بازاریابی کوچک

تیم بازاریابی با اندازه متوسط

نتیجه گیری

نکات موثر در رابطه با ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ

نکات موثر در رابطه با ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ
در سازمان های بزرگ تر، ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ ممکن است به عنوان یک بخش جداگانه از تیم بازاریابی سنتی عمل کند. تیم ها همچنین می توانند توسط مدل های زیر ساخته شوند:

متمرکز

غیر متمرکز

یکپارچه

جغرافیایی

مبتنی بر محصول

مبتنی بر بازار

مبتنی بر فرآیند

قابل انعطاف

عملکردی

در سازمان های کوچک تر، از مدیران بازاریابی انتظار می رود که استراتژی های بازاریابی سنتی و دیجیتال را ادغام و اجرا کرده و یا یک آژانس دیجیتال را مدیریت کنند و نظارت بر توسعه و اجرای مبارزات بازاریابی داخلی و خارجی داشته باشند.

نقش اساسی در یک تیم بازاریابی دیجیتال

نقش اساسی در یک تیم بازاریابی دیجیتال
نقش های اساسی در ساختار یک تیم دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

مدیر بازاریابی دیجیتال:

مدیر بازاریابی دیجیتال، تمام ابتکارات بازاریابی دیجیتال را استراتژیک و هدایت می کند. کمپین های بازاریابی دیجیتال را در داخل یا از طریق آژانس های دیجیتال پیاده سازی و مدیریت می کند. همچنین فعالیت های روزمره بازاریابی دیجیتال را انجام می دهد.

مدیر حساب دیجیتال:

مدیر حساب دیجیتال در یک آژانس دیجیتال اقامت دارد و به عنوان مشاور و مدیر پروژه در حال برقراری ارتباط با مشتری و متخصصان بازاریابی دیجیتال است.

استراتژیست بازاریابی محتوا:

استراتژیست بازاریابی محتوا استراتژی کلی بازاریابی محتوا را از ایده پردازی محتوا تا ایجاد، توزیع و ارزیابی توسعه می دهد.

متخصص SEO:

متخصص SEO بر رتبه بندی جست و جوی ارگانیک یک وب سایت نظارت می کند و اطمینان حاصل می کند که وب سایت برای رتبه بندی بالا برای کلمات کلیدی هدف بهینه شده است.

پیشنهاد می کنیم از پست زیرشاخه های دیجیتال مارکتینگ دیدن کنید.

برنامه ریز رسانه های دیجیتال:

برنامه ریز رسانه های دیجیتال، کانال های تبلیغات دیجیتال و بودجه را برنامه ریزی می کند و بر نحوه عملکرد کلیه کمپین های رسانه ای پولی نظارت می کند.

مدیر عملیات تبلیغات:

مدیر عملیات تبلیغات بر فعالیت های تبلیغاتی دیجیتال روزانه در سیستم عامل های مختلف تبلیغات دیجیتال مانند Google Ads ، Facebook Ads و DoubleClick نظارت و پیاده سازی می کند.

متخصص بازاریابی عملکرد:

متخصص بازاریابی عملکرد کمپین های SEO و SEM را مدیریت می کند تا منجر به فروش و تجارت شود.

مدیر رسانه های اجتماعی:

مدیر رسانه های اجتماعی استراتژی کلی بازاریابی شبکه های اجتماعی را برای تجارت، برنامه ریزی و مدیریت می کند.

مدیر اجتماعی رسانه های اجتماعی:

مدیر اجتماعی رسانه های اجتماعی با اعضای انجمن ارتباط برقرار می کند و گزارشاتی را درباره احساسات کلی جامعه به مدیر رسانه های اجتماعی ارائه می دهد.

تحلیلگر بازاریابی دیجیتال:

تحلیلگر بازاریابی دیجیتال، عملکرد کلیه کانال های دیجیتال را تجزیه و تحلیل می کند و گزارش های جامعی را ارائه می دهد که توصیه هایی برای بهبود ارائه می دهند.

Graphic Designer:

Graphic Designer خلاقیت هایی را برای تبلیغات دیجیتال، محتوای رسانه های اجتماعی، محتوای وبلاگ و هر گونه گرافیک دیگری که تیم درخواست می کند، طراحی می کند.

توسعه دهنده وب:

توسعه دهنده وب در ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ، از توسعه وب سایت و سفارشی سازی مورد نیاز برای تیم های بازاریابی پشتیبانی می کند.

ایجاد ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ

ایجاد ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ
روش های مختلفی برای ایجاد ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. نحوه سازماندهی تیم بازاریابی دیجیتال به اندازه سازمان بستگی دارد. هر چه سازمان بزرگتر باشد، ساختارهای تیم پیچیده تر است. هر نقش باید T شکل باشد، طیف گسترده ای از رشته ها را درک کند، اما دارای دانش و مهارت عمیق در یک یا دو رشته خاص باشد.

به عنوان مثال، یک مدیر رسانه های اجتماعی باید بفهمد که چگونه یک برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی در استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال جای می گیرد.

ساختار تیم بازاریابی دیجیتال برای شرکت های کوچک

ساختار تیم بازاریابی دیجیتال برای شرکت های کوچک
در یک شرکت کوچک که فقط یک پرسنل بازاریابی یا یک صاحب مشاغل، مشغول اجرای نمایش یک نفره هستند، انتظار می رود که وی کلیه فعالیت های بازاریابی را در شرکت مدیریت کند.

به هر حال بعید است که یک بخش یک نفره بتواند در تمام کانال های بازاریابی دیجیتال فعالیت های بازاریابی را انجام دهد. به احتمال زیاد، او فقط قادر خواهد بود تا روی 2 یا 3 کانال دیجیتال مانند سئو، رسانه های اجتماعی و نمایش تمرکز کند.

وی همچنین نیاز به پشتیبانی آژانس بازاریابی دیجیتال یا فریلنسرها برای سایر اقدامات بازاریابی دیجیتال مانند اتوماسیون بازاریابی، توسعه وب و بازاریابی محتوا دارد.

ساختار تیم بازاریابی دیجیتال برای شرکت های متوسط

ساختار تیم بازاریابی دیجیتال برای شرکت های متوسط
مدیر بازاریابی

مدیر بازاریابی دیجیتال

متخصص محتوا

متخصص سئو

متخصص رسانه های اجتماعی

تحلیلگر بازاریابی دیجیتال

آژانس دیجیتال (خارجی)

ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ برای یک تیم متوسط به ​​3 تا 7 بازاریاب نیاز دارد. بخش بازاریابی می تواند از داشتن متخصصان بازاریابی دیجیتال T شکل برای تمرکز روی یک یا دو کانال دیجیتال بهره مند شود. متخصصان به مدیر بازاریابی دیجیتال گزارش می دهند و برای توسعه و اجرای استراتژی های بازاریابی یکپارچه همکاری می کنند.

مگر این که این شرکت سازندگان محتوای داخلی، طراحان گرافیک و توسعه دهندگان وب داشته باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد که بیشتر کارها به آژانس های دیجیتال و یا فریلنسرها اختصاص یابد. مثلاً برای نوشتن محتوا، طراحی گرافیک، پروژه های توسعه وب و …

ساختار تیم بازاریابی دیجیتال برای MNC ها

ساختار تیم بازاریابی دیجیتال برای MNC ها
شرکت های چند ملیتی یا MNC با داشتن بیش از 200 کارمند و گردش مالی سالانه، طبقه بندی می شوند.  توجه به این نکته مهم است که برخی از ساختارهای تیم دیجیتال مارکتینگ ممکن است شامل موارد زیر باشند:

متمرکز

متمرکز
مدل متمرکز جایی است که متخصصان دیجیتال در یک بخش دیجیتال متمرکز می شوند. تمام کمپین های بازاریابی دیجیتال از طریق این تیم انجام می شوند، در حالی که سایر کمپین های بازاریابی مانند بازاریابی میدانی، روابط عمومی و رسانه های چاپی توسط تیم های جداگانه بازاریابی غیر دیجیتالی انجام می شوند.

این یک پاسخ مشترک به موج سریع دیجیتال بوده و تیم های دیجیتالی جدید به سرعت تشکیل شدند تا خود را با اقتصاد دیجیتال سازگار کنند.

طرفداران این مدل

طرفداران این مدل
کارشناسان بازاریابی دیجیتال در یک بخش مرکزی جمع می شوند و در نتیجه ایده ها به طور موثر رد و بدل شده و کمپین های بازاریابی دیجیتال به طور موثر آن را اجرا می کنند.

بخش های غیر دیجیتال می توانند از توسعه استراتژی دیجیتال، آموزش و پشتیبانی پیاده سازی کمپین دیجیتال از تیم دیجیتال، بهره مند شوند.

غیر متمرکز

غیر متمرکز
مدل غیر متمرکز در ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ یک مدل جایگزین است که متخصصان دیجیتال بدون تیم مدیریت دیجیتال مرکزی، در تیم های مختلف اقامت دارند.

این مدل در شرکت های متوسط ​​و بزرگ معمول است که در آن به چند متخصص دیجیتال در هر تیم اختیار داده می شود تا ابتکارات بازاریابی دیجیتال خود را راه اندازی کنند.

اجرای کارآمد کمپین های دیجیتال (به عنوان مثال ایجاد ریز سایت ها، راه اندازی کمپین های تبلیغاتی دیجیتال، سئو و غیره) زیرا هیچ تیم دیجیتال مرکزی برای گزارش دادن یا درخواست تأیید وجود ندارد.

یکپارچه

یکپارچه
مدل یکپارچه ترکیبی از مدل های متمرکز و غیر متمرکز است که در آنجا تیم مرکزی متشکل از متخصصان دیجیتال هستند که بر استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال نظارت می کنند و آموزش و پشتیبانی از زمینه های کلیدی در بازاریابی دیجیتال را ارائه می دهند. (به عنوان مثال SEO فنی، Google Tag Manager، اتوماسیون بازاریابی) توسط تیم های جداگانه به صورت روزمره اجرا می شود.

طرفداران این مدل

مقیاس پذیری بهتر، به ویژه هنگامی که بازاریاب ها T شکل هستند و قادر به انجام چندین نقش مکمل هستند. تصمیم گیری ساده است، زیرا نقش های اصلی دیجیتال به یک تیم دیجیتال مرکزی گزارش می دهند که در مورد استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال تصمیم گیرند.

بررسی عملکرد در ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ در شرکت های مختلف

بررسی عملکرد در ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ در شرکت های مختلف
از نقش های اساسی بازاریابی دیجیتال، ساختار تیم، روند استخدام و مهارت های لازم برای رشد است. شرکت های مدرن شروع به جمع آوری مهارت های بازاریابی دیجیتال ورودی و تغییر استراتژی و استعداد خود می کنند.

این امر به آن ها امکان می دهد تا منجر به تولید با کیفیت بالاتر شوند که در مقایسه با بازاریابی خارج از کشور 60٪ هزینه کمتری دارند. آیا می خواهید بدانید که چگونه می توانید دپارتمان بازاریابی خود را تبدیل به یک ماشین تولید کننده مناسب کنید؟ این امر نشان می دهد که ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ شما با عملکرد بالا در انواع مختلف شرکت چگونه به نظر می رسد.

با ساختار تیم شروع کنید

با ساختار تیم شروع کنید
تیم بازاریابی کوچک

تیم بازاریابی با اندازه متوسط

تیم بازاریابی سازمانی

تیم بازاریابی خود را در حال فعالیت، راه اندازی کنید.

تیم بازاریابی دیجیتال رویایی خود را برون سپاری کنید.

یافتن استعداد مناسب بازاریابی

ساختار تیم بازاریابی شما وظیفه بزرگی است. بازاریابی یک صنعت همیشه در حال تغییر است و با تغییر صنعت، ساختارهای تیمی و نقش های شغلی نیز تغییر می کنند.

استخدام بهترین استعداد، مستلزم دانستن بهترین مهارت ها برای هر نقش است و حتی اگر در حال شروع کار یا کسب و کار کوچکی هستید و اکنون فقط برای 1-2 نقش بازاریابی منابع دارید، مهم است که بدانید کدام مهارت قابل انتقال است.

همچنین باید اعضای تیم با پتانسیل بالا را شناسایی کنید که می توانند در آینده به نقش های بزرگتری تبدیل شوند. این بخش انواع مختلف بازاریابی دیجیتال را در تیم ها و مهارت های مورد نیاز برای برتری در این تیم ها را پوشش می دهد.

تیم بازاریابی کوچک

تیم بازاریابی کوچک
توصیه می شود برای مشاغل کوچک با 5 تا 50 کارمند، وقتی منابع بازاریابی شما کم است، به احتمال زیاد به یک متخصص همه کاره در ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ خود نیاز دارید تا حداقل نیازهای بازاریابی را برطرف کند. اولویت های اصلی شامل مدیریت روزمره وب سایت، بازاریابی از طریق ایمیل، وبلاگ نویسی و مدیریت رسانه های اجتماعی است.

وظایف اساسی

وظایف اساسی
محتوای وب سایت را مرتباً به روز کنید.

ارسال پست های وبلاگ

برای پست های اجتماعی و ایمیل متن جذاب بنویسید.

دارایی های بصری را از یک الگوی مارک دار طراحی کنید.

خروجی محتوا را پیگیری کنید.

متخصص بازاریابی شما تمام تلاش های بازاریابی دیجیتال را برای ایجاد آگاهی، تولید هدایت و ارتباط با مخاطبان ایجاد و اجرا می کند. در همین حال، متخصص وب مطمئن می شود که ویترین های فروشگاه دیجیتال شما فعال هستند.

در حقیقت، بازاریابی شما باید دانش لازم در زمینه ایجاد، برنامه ریزی و اندازه گیری عملکرد محتوای دیجیتال را داشته باشد. اگر توانایی تهیه چندین نقش بازاریابی را دارید، ممکن است بخواهید نقش های تخصصی مانند متخصصان بازاریابی را به دست آورید.

مهارت های عمومی لازم است

حداقل مهارت های مورد نیاز عمومی شامل ایجاد محتوا، مدیریت محتوای وب سایت، دانش پایه SEO و مدیریت رسانه های اجتماعی است. آشنایی با مدیریت پروژه و طراحی گرافیک نیز مفید خواهد بود.

دانش نرم افزار ایجاد محتوا مانند Canva، وردپرس،  یا نرم افزار Adobe ضروری است. علاوه بر این، ابزارهای تجزیه و تحلیل مانند Google Analytics یا Ahrefs می توانند به ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ کمک کنند تا عملکرد خود را ردیابی و اندازه گیری کنند.

مدیر بازاریابی همچنین باید در ارائه خدمات به مشتری راحت باشد، زیرا ممکن است از آن ها خواسته شود تا از طریق پیام ها یا پست های شبکه های اجتماعی به مشتریان پاسخ دهند.

خارج از پاسخ های مستقیم، پیام هایی با نام تجاری معمولاً از طریق کپی محتوا، مقالات وبلاگ و پست های اجتماعی ارسال می شوند. به منظور انعکاس دقیق صدای شرکت، درک اهداف شرکت کلیدی است.

تیم بازاریابی با اندازه متوسط

تیم بازاریابی با اندازه متوسط
توصیه می شود برای شرکت های متوسط ​​با 50 تا 500 کارمند؛ در حقیقت ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ در یک شرکت متوسط، توانایی ارائه تخصصی در سطح مدیریتی را برای هدایت تیم های تخصصی را خواهد داشت.

مهارت های مورد نیاز

مهارت های مورد نیاز
تیم خلاق برای تکمیل کار شما به مهارت های متنوعی نیاز دارد. این شامل دانش در تعدادی از رشته ها، از جمله برنامه نویسی، طراحی خلاقانه و ارتباطات است. آشنایی با ابزارهای وب، برنامه های خلاق مجموعه و نرم افزار ارتباطی الزامی است. با رشد شرکت شما، ممکن است نیاز به استخدام یک تیم خلاق به صورت تمام وقت داشته باشید.

این به ایجاد و حفظ یک سبک بصری متمایز و منسجم در همه سیستم عامل ها، چه از ویترین فروشگاه های فیزیکی و چه از نظر دیجیتال کمک می کند. تیم خلاق، مسئولیت تمام تصاویر تجاری را بر عهده خواهد داشت. بنابراین کسی که در طراحی، استراتژی و بهینه سازی وب تبحر دارد، باید ذهنیت بالایی داشته باشد.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
چالش بسیاری از سازمان ها در ایجاد ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ و جمع آوری تیم های بازاریابی قوی و چابک از خرید و کارمندان گرفته تا محدودیت های بودجه و منابع، ادغام بخش ها و سیستم ها، فرآیندها و آموزش برای رفع شکاف مهارت های بازاریابی دیجیتال امری ضروری است.

در پایان، مهم نیست که سازمان چگونه ایجاد شده اند یا فرایندهای مرتبط با آن چیست، اما این که آیا افراد و سیستم های آن در انطباق هم هستند و در جهت تحقق اهداف کسب و کار فعالیت می کنند، بسیار مهم است.

https://cutt.ly/rnSdFLE

لینک منبع:https://aylinweb.com/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%DB%8C%D9%85-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF/”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

51 − = 43

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...